Alstublieft, uw adventskalender
Op dinsdagmorgen 27 november haal ik de Trouw uit de bus en valt er een blauwe brief met een gouden strikje uit: Alstublieft, uw adventskalender’. Tsjonge, wat attent van Trouw. Twee dagen geleden hebben we in onze kerkelijke gemeenschap de cirkel van het kerkelijk jaar gerond en aanstaande zondag begint inderdaad de periode van advent, de voorbereiding voor een nieuw begin dat we met Kerst verwachten. Een adventskalender biedt van oudsher een manier om met kinderen toe te leven naar het kerstfeest. Elke dag mag er een ‘luikje’ geopend worden. Achter ieder luikje vindt het kind dan een afbeelding of Bijbeltekst die verwijst naar Advent en Kerst. Het laatste luikje toont dan meestal het kindje Jezus in de stal. Zo’n kalender biedt een speelse methode voor kleine kinderen als voorbereiding op het kerstfeest.
Maar deze adventskalender blijkt afkomstig te zijn van de Nationale Postcode Loterij die we van ons dagblad er gratis bij geleverd krijgen. De Postcodeloterij heeft de aloude methode van de adventskalender gekaapt voor z’n eigen heilsboodschap. Achter de 24 luikjes staan nu afbeeldingen van cadeaus, rendieren, sneeuwpop en kerstboom. En… met cheques die ons een prijs beloven. Zo mogen we nu stap voor stap toeleven naar de grote kanjer die geboren wordt op 1 januari 2019 (?) Het bedrag van de kanjer staat met grote letters voorop de kalander, vlak boven de ster van Bethlehem. Het is een sublieme secularisatie van de advents en kerstgedachte. We verwachten in deze maatschappij onze hulp blijkbaar alleen nog in de naam van het grote geld. Daarop is onze verwachting gericht.
Ik vind het een gruwel en word er wederom misselijk van. Ik start direct mijn computer op en zoek naar het bericht dat ik vorig jaar aan de redactie stuurde. Want deze adventskalender hebben we in eerdere jaren ook ontvangen. Ik vind mijn bericht aan de redactie van dinsdag 28 november 2017 terug:
‘Geachte hoofdredactie, sinds mijn studietijd ben ik geabonneerd op Trouw, over het algemeen met groot plezier en vertrouwen. Ik klim niet vaak ‘in de pen’ want verschil van mening hoort erbij. Ook erger ik mij niet snel. Maar dat ik via Trouw reclame moet ontvangen van de Postcodeloterij, een instituut dat ik al jaren uit mijn leven probeer te houden, vind ik ergerlijk. Maar nog erger vind ik dat ik een adventskalender van de postcodeloterij aangeboden krijg. Nota bene het symbool van het met kinderen stapsgewijs toeleven richting het kerstfeest wordt hier omgezet in ‘toeleven naar onvergetelijke feestdagen met een miljoenenprijs’. Ik wens zoiets niet te ontvangen, zeker niet via Trouw. Ik vind dit een blunder van Trouw en hoop dat in de komende jaren niet weer mee te maken. Ik wens u en uw medewerkers een goede periode van Advent toe. Mei in hertlike groetnis út Fryslân.’
Ook vind ik het keurige antwoord van hoofdredacteur Cees van der Laan terug (dd. 1 december 2017): ‘Geachte heer Wagenaar, achteraf betreuren wij deze bijlage van de Postcode Loterij, vanwege de link met de kerstdagen. Deze loterij heeft vaker een bijlage geleverd, maar niet op deze wijze. Daarvoor excuus.’
Beste redactie, stuur ons alstublieft nooit weer zo’n infantiele adventskalender.
ds. Hinne Wagenaar, Jorwert.
——————————————-
P.S.
Op 3 december ontving ik de volgende reactie van de hoofdredacteur van Trouw:
Geachte Hinne Wagenaar,
Hartelijk dank voor uw mail. U heeft volkomen gelijk. Deze adventskalender past niet bij de sfeer en inhoud die Trouw wil uitstralen. Ik had mij vorig jaar al voorgenomen dat we deze kalender niet moesten verspreiden (is een gezamenlijke actie van de Postcodeloterij met de kranten van de Persgroep) maar helaas was dit aan mijn aandacht ontsnapt. Mijn verontschuldigingen hiervoor.
Hoogachtend, Cees van der Laan
Geef een reactie